האונליין – ״עקב אכילס״ של קמעונאי המזון

You are currently viewing האונליין – ״עקב אכילס״ של קמעונאי המזון
מגבלת הד.נ.א. במודל עסקי מיושן יוביל לקריסתם של רשתות המזון ברחבי העולם

מגבלת הד.נ.א. במודל עסקי מיושן עוד יוביל לקריסתם של רשתות מזון גדולות

אין ספק שהמעבר לרכישות באונליין הוכיח עצמו כערוץ מְכִירָתִי מועדף על הצרכנים, אבל מדוע קִמְעֹוֹנַאִים ברחבי העולם נכנסים למשבר בגלל התופעה? איך קורה שגם רשתות קמעונאות גְּדוֹלוֹת קוֹרְסוֹת ולא מצליחות לעשות את ההתאמה על אף גודלם? מדוע אי-קומרס במזון וצריכה תקוע ולא צומח למרות צפי של 20% נתח שוק ודרישה רבה מצרכנים. אנחנו בסוף 2019, לאחר 25 שנה באי-קומרס יש תשובות להרבה שאלות וגם מסקנה אחת די ברורה: קִמְעֹוּנַאִי הַמָּזוֹן לא מסוגלים להתמודד עם המעבר לאונליין גם אם הם ממש רוצים, גם אם הם בעלי משאבים רבים ונתח שוק גדול במיוחד. הסיבה: מִגְבָּלַת ה הד.נ.א במודל העסקי של “הקמעונאות” המסורתית. המערך העיסקי סובב סביב ערוץ מְכִירָתִי מוגדר, התאמות חלקיות לערוץ מְכִירָתִי אחר משבשים את הקיים וחושפים עד כמה המודל “הקִמְעֹוּנַאִי” במזון רגיש בפני טלטלה מהדהדת בתעשייה. המוגבלות היא כתוצאה מאותן נקודות תורפה, במודל עסקי קדום, שהתפתח במורכבות אבולוציונית לאורך 103 שנים ואינו מתחבר לעידן החדש.

קרא עוד…

המעבר לאונליין – יצר “מגרש משחקים חדש ” עם חוקים אחרים

* החיסרון דווקא אצל הגדולים והותיקים *

מהפכת האונליין, הדיגיטלית, עד כדי כך גדולה שמכנים אותה המהפכה התעשייתית מס’ 4 והיא נוגעת בכל אספקט מסחרי ותעשייתי שאנו מכירים. היא גם משנה ואף משבשת את הקיים בתחומים מסוימים בו האינטגרציה מכבידה ואינה כלכלית.  קמעונאים גדולים וותיקים פיתחו מערכות חדשות על בסיס הקיים והוסיפו מורכבות תפעולית המגבילה התעצמות או ערך כלכלי לעצמם. בעוד הם מתמקדים בפתרונות לבעיות נקודתיות, הקונפליקט והניגודיות בשילוב האונליין לאופליין הוא בעייתי, רחב ועמוק הרבה יותר.  השלכות ממונפות מבעבעות מתחת לפני השטח, הטלטלה תגיע בתקופת מיתון ו/או לכשיקום מתחרה גדול עם הצעת ערך טובה הרבה יותר.

מגבלות קמעונאי-המזון עם המעבר לאונליין:

1. יכולת החדירה לשוק ברמה המעשית והתפעולית היא קטנה, יקרה, איטית ומוגבלת.
2. החיבור לא רווחי וכלכלי לקמעונאים ורשתות השיווק, גם לא בנפחים גדולים.
3. הצעת ערך מוגבלת: הזמנות אונליין ומשלוחים מתבטאים רק בנוחות השירות.

קרא עוד…

לקמעונאי-המזון יש מגבלות ד.נ.א חמורות שאינם ניתנות לגישור,
מקורם ב מודל עסקי מסורתי ומיושן יעודי למכירת  “מדף “.

יקר לכם?, המזון לא בריאותי או מזין? ,
אין מגוון ססגוני של מוצרים מיצרנים קטנים ובינוניים ,
זאת תוצאה ישירה של מודל הקמעונאות.

האונליין היא לא הבעיה היחידה של הקמעונאים, שורש הבעיה היא כאמור ב ד.נ.א של המודל העסקי שבבסיסו שיטת המכירה, אופן ניהול המלאי ומבנה הארגוני באקוסיסטם העסקי.  אך כדי להבין עד כמה עמוקים הכשלים יש לבחון את הנושא מזווית התוצאה, והתוצאה הסופית מסתכמת בהצעת הערך שמקבל הלקוח, מרכיביו מפורטים כדלקמן:

מחיר – 97% מסה”כ כל ההכנסות ממכירות של רשתות המזון הם הוצאות תפעול, מימון  ואחרות.
איכות – 74% ממצרכי המזון על המדפים יתייגו במדבקה אדומה עם מרכיבים מזיקים שנועדו להארכת חיי המדף. 
מגוון – ניתן בעיקר על ידי אספקה ריכוזית עם יכולות מינימליות ולא כלכליות עבור ספקים קטנים ובינוניים.

הצעת הערך של הקמעונאים לצרכן היא תוצאה ישירה לאופן שבו מתנהל העסק וכולם משלמים את המחיר, הצרכנים אך גם היצרנים והספקים, בגלל אותן מגבלות מבניות (ד.נ.א) במודל העסקי של קמעונאי המזון. הנוסחה הבסיסית לקביעת “מחיר” המוצר מסתכמת בעלות + רֶוַח כפונקציה של כמות (מחזור/נֶפַח וכד’),   חלק גדול מההוצאות של רשתות המזון קשור להיקף המכירות ביחס למטר מרובע כפונקצית שטח (כולל מרלו”ג), עובדים ומגבלות מדף כמו פחת ורגולציה. אופן המכירה על המדף ומֶתוֹדִיקָת ניהול המלאי הם היבטים משמעותיים שמרכיבים את המחיר הסופי לצרכן, רק שאלו נגזרת של המודל העיסקי “בקמעונאות מזון” ויכולים להשתנות ולהיעשות באופן אחר עם שינוי המודל לאונליין.  “איכות” המוצרים אולי נתפסת כנורמלית, אבל יוזמת סימון “המדבקות האדומות” של משרד הבריאות חשפה עד כמה מהמזון שאנו אוכלים כלל לא מזין ואף מזיק לבריאות! היצור מותאם לשרשרת האספקה של מודל “הקמעונאות” ומצריך שינוע כמותי, אחסון והפצה מרחבית, שרידות מדף וכיו”ב ואלו הם שמעצבים את טיב המוצרים לאופי ריכוזי וממושך המגביל את האפשרויות השיפור בשרשרת האספקה הנוכחית. בסופרמרקט ממוצע נראה שיש “מגוון” שנחשב לגדול במיוחד, אבל ברובו זה אותו מוצר “בצבעים” שונים כך שלמעשה המבחר המוצע הוא ריכוזי, ממספר מצומצם של יצרנים וספקים. אז כיצד הצעת הערך לצרכן מחוברת ישירות ל ד.נ.א הקמעונאי מתואר לפניכם:

מודל הקמעונאות-מזון הוצג לראשונה ב 1916 סביב הקונספט של מכירה בשירות עצמי, ממדף תצוגה בחנות מקומית. זהו למעשה ה ד.נ.א הבסיסי שמאפיין את ערוץ המכירה הפרונטלי/מוחשי במודל העסקי של הקמעונאי. אבל אלו לא החדשות המרעישות, אלא הידיעה איך כל המערך הנלווה במודל הקמעונאות קשור לאופן המכירה הזה.  כל ההיבטים התפעוליים, השיווקיים והניהוליים קשורים בקשר מערכתי בלתי נפרד לתוצאה שמובילה ל “הצעת ערך” מוגדרת שאנו מכירים. ללא שינוי הוליסטי ויעודי לערוץ המכירתי באונליין כל מענה חלקי יהיה תלותי, מזערי ולא מהפכני.

קרא עוד…

מגבלות ניהול ומיתוג במודל “הקמעונאות”:

מעבר למתואר, הבעיות של קמעונאות המזון אינן רק לוגיסטיות ותפעוליות, הן גם מחויבות לעיסקי הליבה שלהן. בהיותם תאגידים ריכוזיים וקפיטליסטים השואבים כוחם מתנאי סחר מסורתיים, מערכת היחסים שלהם עם צרכנים ויצרנים דומה יותר לאינטרסים מנוגדים מאשר לשותפים, הטיות צרכניות וחוסר שקיפות הם במהות. אך לא רק נושא האמון ההדדי בבעיה אלא האינטרס בקידום המותג שלהם, גם על חשבון האחר (יצרנים למשל), הוא שבחשיבות עליונה משום זהותם מול הצרכן. שילוב שתי ערוצי המכירה, פיזית ומקוונת תחת אותה קבוצה עסקית, יפגע בפעילות הליבה של העסק ו/או יפגע בהצעת הערך לקוח כדי לפצות על המגבלה של האחר. כך או כך, זה לא יהיה מהפכני. חשוב לזכור, המורכבות התעשייתית בקמעונאות המזון המסורתית היא תוצאה של סיבוכים אבולוציונים לאורך מאה השנים האחרונות בצורת עסקים שהיא יעודית למכירה פרונטלית ולא לקניות אונליין. יש הבדלים משמעותיים בין השתיים ולא רק מזווית הצרכן, החשיבה שניתן לחבר בין השתיים [אונליין/אופליין] היא שגוייה ואינה כדאית כלכלית לניהול משולב, זה פשוט עסק עם ד.נ.א שונה.

התערבות רגולטורית וגם חדשנות המתבססת על הקיים לא יביאו לשינוי משמעותי משום הקישורים הפנימיים בתוך המערך זה לא משנה איך מסתכלים על המערך הקמעונאי הוא מיטיב עם בעל הכוח הדומיננטי, איזון לא קיים שם.

קרא עוד…

הערוץ המכירתי באונליין הוא מסלול עוקף קמעונאים,
שיווקית אך גם תפעולית !

הפוטנציאל לשינוי גלובלי במערך ההפצה נדיר בהיקפו, לראשונה מזה מאה שנה…

הרעיון הוא לעצב אחרת את המודל העסקי ושרשרת האספקה כך שיהיו ייעודים לאונליין במקטע שבין היצרן לצרכן. מאחר וכל המערך הלוגיסטי והשיווקי, הוא סביב הקונספט של מכירה על המדף. יש לשנות כך שיסובו סביב המכירה הוירטואלית.  המשמעות החלופית אינה עתירת משאבים, אלא להפך, להשתמש במשאבים קיימים ואת האחרים בצורה כלכלית שונה. יש הכרח בפריסת סניפים מקומיים אך גם צריך לשלב טכנולוגיות חדשניות עם הקיים, כאלו שלא דורשים התאמות משמעותיות מצד הגורמים המעורבים כמו עם היצרנים וספקים או עם הגורמים המשנעים.  יצירת נפחים גדולים ברכישות הצרכנים חייבת להיות מטרה עליונה וראשונה ולכן כל אלמנט במיזם צריך להיות מתוכנן  מתוך החשיבה שתורמת להיבט זה, כולל היותו מבוזר שנותן מענה הוליסטי ומציג “בשורה” צרכנית מהפכנית בהצעת הערך. התכנון צריך גם להיעשות תוך כדאיות כלכלית גבוהה, ביחס השקעה נמוך לתוצאה פר יחידות התפעול המוצעות לזכיינים. אולי שינוי שרשרת האספקה במזון נשמע הזוי, הסדר גודל עצום מימדים, המורכבות, הגורמים המעורבים, העלויות הנדרשות, השיווק להגיע לצרכן ועוד כהנה וכהנה, האומנם? … Airbnb ו Uber עשו זאת בתעשיית המלונאות והמוניות, אז למה לא בשיווק והפצת מזון ומוצרי צריכה ?

קרא עוד…

הסופרמרקט הראשון הוקם בארה”ב ב 1916, לפני מלחמת העולם הראשונה, 
הכל השתנה מאז חוץ ממודל הקמעונאות שפועל על אותם העקרונות עד עצם היום הזה.

כל הזכויות שמורות לזבנג שופ בע”מ 2019, ניתן להעתיק תוך מתן זכויות וצירוף קישור לכתבה.

נא הפיצו הבשורה לחברי הקהילה

Facebook
WhatsApp
Twitter
Email
LinkedIn